Sivut

Kasvatuspsykologia



Ari Kurtti


Mitä kasvatuspsykologia on?


Avoin Yliopisto
Kasvatuspsykologia. Essee
Ari Kurtti
                                            ari.kurtti@oakkfi
Opettaja: Maria Peltola








Sisällys




Mitä kasvatuspsykologia on?



Määritelmää


Kasvatuspsykologia on osa kasvatustiedettä, kuten kasvatusfilosofia ja kasvatussosiologia. Se sijoittuu kasvatustieteen ja psykologian väliin. Kasvatuspsykologia on myös psykologian alue, joten sen tehtävänä on käsitellä kasvatukseen liittyviä teemoja osana psykologista teoriaa ja käytäntöä. (Lehtinen 2007 8) Sen asemaa tieteenä pidetään kiistanalaisena. Kansainvälisesti ajatellen kasvatuspsykologia nähdään psykologiatieteen osa-alueena, yhtenä sen erikoistumisalana. Näin se seuraa psykologian kehityksen suuntauksia. Hannu Soinin (2001) mielestä kasvatuspsykologia on ihmisen psyykkistä kehitystä tutkiva tiede, joka ei rajoitu vain kehityksen ja oppimisen mittauksiin, vaan se pyrkii ohjaamaan kasvatettavien kehitystä. Kasvatuspsykologian keskeiset sisällöt ovat kehitys, oppiminen ja ohjaus. Lehtinen sanoo kirjassaan Kasvatuspsykologia (2007 10) kasvatuspsykologian heijastavan eri aikojen uskomuksia ja ajattelutapoja siitä mikä on hyvää oppimista ja kasvua. No seitsemänkymmentä luvun vapaankasvatuksen vaikutuksia nähdään vieläkin. Aina ei kasvatusmetodit toimi.

Tutkimuksesta


Kasvatuspsykologia tutkii, mitä ihmiset ajattelevat, tekevät ja tietävät niissä ympäristöissä, joissa kasvatus tai koulutus tulisi tapahtus(Bernelin-93, luento Peltola) Soini sanoo että kasvatuspsykologian erityisenä kiinnostuksen kohteena ovat kasvun ohjaus ja pedagogiset interventiot. (suora käännös väliintulo) Hän sanoo myös että kasvatuspsykologian tehtävänä on ennen kaikkea selvittää, miten kasvatuksen nimissä tehdyt interventiot vaikuttavat yksilön psyykkiseen kehitykseen ja millaiset interventiot edistävät parhaiten yksilön psyykkistä kasvua. Kasvatuspsykologian tehtävä voidaan määritellä niin, että se tutkii ja selittää psyykkisten rakenteiden muodostumista ja lainalaisuuksia kasvatustapahtumassa. Soini määrittelee kasvatuspsykologian tieteeksi, joka tutkii ihmisen psyykkistä kehitystä ja kasvua sekä kasvun ohjauksen psykologisia ehtoja. Hänen mukaan tämä määritelmä edustaa näkemystä jonka mukaan kasvatuspsykologia ei rajoitu vain psyykkisen kasvun, kehityksen ja oppimisen tutkimuksiin ja mittauksiin. Sen tutkimusalueena ovat myös interventiot, joilla kasvattaja pyrkii muokkaamaan kasvatettavan kehitystä.

 Soinin mukaan tutkimuksen haasteena ovat tutkimuksen subjektiiviset, psyykkiset kokemukset. ”Kysymys ei ole tällöin vain uudenlaisen tutkimusotteen luomisesta entisten lisäksi. Kokemusten elämyksellisen puolen jäsentäminen ja tutkimusotteiden kehittäminen tarjoaa kasvatuspsykologialle mahdollisuuksia myös kehittää ammattikäytäntöä ja uusia työtapoja, jotka nykyistä paremmin kytkisivät kasvatuspsykologisen tutkimuksen ihmisten arkielämän toimintaan ja kokemuksiin. Kasvatuspsykologiassa tulisi samalla kiinnittää huomiota niihin ongelmiin, joita ymmärtävä lähestymistapa kasvun ja kehityksen kysymyksiin merkitsee. Meidän tulisi kriittisesti kysyä, mitä ymmärtämisellä tarkoitamme ja miten paljon meillä on ”lupa ymmärtää” toisen ihmisen käyttäytymistä. Nykyistä kulttuuriamme kutsutaan psykokulttuuriksi ja vaarana on, että siinä myös kasvatuksen ongelmat ylipsykologisoituvat.”

Kasvatuspsykologian tulee tutkia myös ihmisten arkielämän toiminta ja kokemuksia: (Silvennoinen -96) toisen ymmärtämistä, elämisen ongelmia, mielenterveysongelmia, koska ihmisellä on ongelmiinsa oikeus. (Szasz -61) Tällainen tutkimus (subjektiorientoituminen) ei yksinään tarjoa mielekästä perustaa kasvatuspsykologialle eikä sen teorialle. (Soini) Tulevaisuuden haasteena on kasvatuspsykologian tutkimuksen aseman vahvistaminen. Nuorten ongelmien yleistyminen luo paineita kehittää tutkimus, opetus ja hoitotapoja. Se vaatii resursseja ja myös rahaa, mikä on perimmäinen ongelma asian ratkaisemiseksi. Kuinka paljon ongelmien täytyy kasvaa ennen kuin tähän oikeasti puututaan.

Pohdintaa kasvatuspsykologiasta


Omassa työssäni kouluttajana törmään opiskelijoiden psyykkisiin ja psykologisiin ongelmiin yllättävän usein. Yhä useampi ihminen tarvitsee jonkinlaista tukea opiskeluissaan. Erilaiset ongelmat perhe-elämässä, päihteet ja mielenterveysongelmat vaativat opettajalta paljon. Opiskelijan tukeminen ja kannustaminen jatkamaan ja jaksamaan on tärkeää. Opettajan on oltava opiskelijalle tuki, mutta vain tiettyyn rajaan asti. On osattava huomioida milloin omat rajat tulevat vastaan ja opiskelija on ohjattava silloin ammattiavun pariin.
Joskus opiskelija haluaa ”avautua” ja kertoa ongelmistaan ja silloin opettajan on osattava suhtautua aisaan sen vaatimalla vakavuudella. Usein pelkkä kuunteleminen riittää, mutta ongelmista puhuminen helpottaa. Neuvomalla, ohjaamalla ja kannustamalla opiskelijaa, ongelmat eivät tunnu enää niin suurilta ja ahdistavilta.
Jokainen ihminen on oma persoonansa ja käsittelee asioita eritavalla. Eikä kaikkia asioita pidä ottaa ongelmana. Kaikilla on joskus se huono päivä ja silloin mikään ei toimi niin kuin pitäisi, mutta ei se myöskään ole merkki mistään psyykkisestä ongelmasta. On vain se huono päivä.

Oppiminen


Oppiminen on kasvatuspsykologian tärkein tutkimuskohde, psykologiassa se ymmärretään ihmisen psyykkisenä kasvuna ja kehityksenä. Oppiminen ei ole tiedon omaksumisen väline, vaan kasvun ja kehityksen perusprosessi. (Soini) Peltolan luennolla oppiminen määriteltiin systeemisen psykologian mukaan niin että oppiminen merkitsee eliö-ympäristö- systeemin uudelleenorganisoitumista. (Järvilehto-94) Se on kokonaisvaltainen tapahtuma ja sitä määriteltäessä täytyy kuvata koko sitä sosiaalisen toimintajärjestelmän muutosta, joka oppimiseen kuuluu. Oppiminen on näin ollen sosiaalinen tapahtuma, joka ei välttämättä vaadi fyysistä läsnäoloa toiselta ihmiseltä. Lukeminen ja siitä oppiminen ja asian ymmärtäminen on periaatteessa sosiaalinen tapahtuma, koska siinä tapahtuu vuorovaikutusta ajatusten tasolla.
 Behavioristisesti ajateltuna oppiminen tarkoittaa pysyviä muutoksia ihmisessä, jotka syntyvät pääasiassa olion ja ympäristön vuorovaikutuksessa. (Hirsjärvi 136) Kognitiivisen ajattelumallin mukaan oppimisen perustana ovat havainnot, muisti ja ajattelu, jossa oppija ei ole passiivinen tiedon vastaanottaja, vaan aktiivinen tiedon muokkaaja. Oulun Yliopistossa on kehitelty ns. Systeeminen oppimiskäsitys, joka lähtee siitä, että traditionaalisen oppimistutkimuksen perusongelma on eliön ja ympäristön erottaminen toisistaan. (Järvilehto-95) Ongelmalliseksi tämän käsityksen tekee rajan veto. Missä ”alkaa” ympäristö ja missä ”loppuu” ihminen. Tässä ajattelussa oppiminen on sama kuin kehitys ja olennaista on tavoitteellisuus. Erityisen tärkeää tässä oppimiskäsityksessä on, että ymmärretään, ettei oppiminen tapahdu aivoissa. Samalla kuitenkin korostetaan hermostollisten mekanismien huomioonottamista oppimisessa.
Se mitä oppiminen on, ei ole yksimielistä käsitystä. Ainoastaan siitä että yksinkertaista selitystä oppimiselle ei ole olemassakaan, ollaan yleisesti yksimielisiä. (Soini) Tämä siksi että oppimisen määrittely kytkeytyy moniin muihin keskeisiin käsitteisiin. Miten oppiminen ymmärretään, riippuu siitä miten vastataan kysymyksiin kuten, mitä on tieto ja mitä on kehitys. (Soini)

Pohdintaa


Oppiminen on mielestäni ihmisen elinikäinen prosessi. Ihminen syntyy. Oppiminen alkaa välittömästi, lapsi oppii tuntemaan äidin, isän ja muut sisarukset. Pian lapsi oppii ryömimään, sitten konttaamaan ja viimein kävelemään. Lapsessa tapahtuu muutos oppimisen tuloksena. Lapsi oppii kaikenaikaa uutta. Oppiminen tapahtuu paljon yrityksen ja erehdyksen kautta. Sormi kuumaan paikkaan esim. hellalle. Seuraavalla kerralla tai ehkä sitä seuraavalla lapsi muistaa, on siis oppinut, ettei kannata laittaa kättään samaan paikkaan enää. Lapsi oppi aistiensa kautta jatkuvasti uutta, näkemällä, kuulemalla, koskemalla, haistamalla. Lapsi seuraa aikuisen tekemisiä tarkasti. Tuttu onkin sanonta: Sinultako se on tuon oppinut.
Omalla kohdallani oppiminen ei ollut aina helppoa. (johtuu kai siitä, etten kuunnellut ja seurannut. Oli niin paljon muuta mukavaa) Aloittaessani koulun 60 lopulla opetusmenetelmät olivat aikalailla erilaisia kuin nykyaikana. Opettajan auktoriteetti oli ehdoton ja sitä ei kyseenalaistettu millään lailla. Opettajan sana oli laki. Ruumiillinen kuritus ei ollut outo asia. Tuli mentyä luokan nurkkaan varpaillaan kävellen, opettajan suotuisalla avustuksella, pitäen korvasta lujasti kiinni. Ei tullut uskottua vielä kolmannellakaan kerralla mitä opettaja kertoi. No opin jotain: Ole hiljaa ainakin toisen komennuksen jälkeen. Enkä ole tuntenut katkeruutta tai kaunaa opettajaa kohtaan. Olisin tilanteen välttänyt jos olisin uskonut heti. Oma vika.
Koulussa opetus/oppiminen tapahtui havaintojen ja esimerkkien kautta. Matematiikan tunnit noudattivat ns. Ojalan laskuoppia: Riitalla on kuusi omenaa ja hän antaa niistä kolme Outille. Montako omenaa Riitalle jää. Eli siis esimerkillä. Omalla kohdallani tämä oli hyvää matematiikkaa (laskentoa). Konkreettinen esimerkki helpotti ajattelemaan vastausta. Luonnontieteiden opetus tapahtui samalla kaavalla. Mentiin luontoon ja tutkittiin puitten lehtiä, havun neulasia, sammalia jne. Kerättiin kasveja ja liimattiin ja nimettiin ne kansioon. Opittiin havaintojen kautta. Voisi olla hyvä tapa vielä nykyäänkin. Historia ja Uskonto olivat mukavaa ja minulle helppoa. Johtuu kai tavasta jolla niitä käsiteltiin. Ne tarinoitettiin. Opettaja kertoi esim. uskonnon aiheen kertomuksen muodossa ja sai niistä mielenkiintoisia kertomuksia. Kun kuunteli, niin sai kuulla mielenkiintoisen kertomuksen Tuhlaajapojasta, Joosefista ym. Nämä kertomukset ovat minulla vieläkin kirkkaana mielessä. Tämä tapa oli siis hyvä malli ainakin minulle ja keino saada kaikki oppilaat seuraamaan opetusta. Myöhemmillä vuosilla kun kirjasta lukeminen tuli tärkeämmäksi myös asian ymmärtämisen merkitys kasvoi. Aihealueet laajenivat. (2.maailmansota) kävi joskus niin että luokan priimus sai historian kokeesta kiitettävän. Oli lukenut aihealueen moneen kertaan. Hyvä niin. Mutta kun asiasta kysyi viikon tai kahden kuluttua niin asia oli jo täysin unohtunut. Kiitettävä tuli mutta oppiko mitään. Eipä juuri.
Vaikka tuntuu että ennen oli kaikki paremmin, ei asia ehkä niinkään ole. Luokkakoko oli suuri, jopa yli 30 oppilasta. Ei taatusti ollut opettajalla helppoa. Sellainen oppimisympäristö ei juuri edesauttanut oppimista, vaikka joku halusikin seurata opetusta niin ei se ollut välttämättä helppoa sen kokoisessa usein meluisassa laumassa. Opettajan tilanne oli usein lähes toivoton. Kyllä se Erkki on sitten energinen ja vilkas, suorastaan häiritsevä. Missä vika? Eipä sitä juuri kukaan ajatellut että Erkillä voisi olla esim. ADHD tai jotain muuta takana. Erkki on vaan vilkas. Nykyään näihin asioihin on onneksi löydetty ratkaisuja. Ennen ei siis kaikki ollutkaan paremmin.





Lähteet

Hannu Soini; Kasvukehitys oppiminen – johdatusta kasvatuspsykologian kysymyksiin (opintomoniste)
Lehtinen, Kuusinen, Vauras; Kasvatuspsykologia
Maria Peltola; Luennot








Ari Kurtti


Avoin Yliopisto
Kasvatuspsykologia. Essee
Kirjoitustehtävä ll.
Ari Kurtti
                                            ari.kurtti@oakkfi
Opettaja: Maria Peltola




Sisällys



Systeemisyys


Oulun Yliopistolla kehitetty oppimiskäsitys (Järvilehto), joka tutkii ihmisen (eliön) ja ympäristön erottamista toisistaan.” Missä ihminen loppuu ja missä ympäristö alkaa”.
Lyhyesti: Systeemisyys on ihmisen ympäristöjärjestelmä, jossa molemmat osapuolet vaikuttavat toisiinsa.
Ihminen luo itselleen erilaisia ympäristöjä joissa hän toimii.  Mihin hän kiinnittää huomionsa ja mihin asioihin reagoi, ovat kaikilla erilaisia, vaikka ihmiset ovat samassa tilassa. Oppitunnilla joku kiinnittää huomionsa eri asioihin kun toinen. Kuka kuuntelee ja on kiinnostunut opetuksesta, kuka miettii jo tulevia kokeita. Oppitunnin jälkeen joku on kiinnittänyt huomiota opettajan uuteen asuun, joku ei ole sitä huomannut ollenkaan. Aloittaessani tämän luennon kuuntelun, minun täytyi rauhoittua ja keskittää ajatukseni tähän aiheeseen voidakseni päästä heti sisälle luentoon. Vaihdoin ympäristöä, vaikka olen edelleen samassa tilassa kotona.
Ympäristöt laajenevat ajan myötä ihmisen kasvaessa. Ihminen muodostaa toimintaympäristöjä. Koti, tarha, koulu, työ, harrastukset jne. Joku voi olla täysin erilainen ollessaan töissä, kuin että hän on vaikka kotona. Ympäristöstä toiseen meneminen voi olla joskus todella haastavaa ja siinä voi käydä pahimmillaan niin ettei enää pysty niitä erottamaan. Minäkuva hämärtyy niin, ettei ihminen enää tiedä kuka hän oikein on. Näin on käynyt eräälle suomalaiselle näyttelijälle. Hän esiintyi monessa eri hahmossa ja jossain vaiheessa hän ei enää tiennyt kuka on. Minäkuvan löytäminen vaati psykiatrista hoitoa.
Systeemiseen ajatteluun kuuluu, että ihmisen toiminnalla on aina jokin tulos. Mihin ihminen pyrkii jossain tilanteessa. Koulussa jokin oppiaine voi olla tukena jollekin toiselle asialle. Matematiikka voi olla tukena fysiikalle ja toisinpäin. Toisen opiskelu auttaa toisessa aineessa oppimista. Järvilehdon mukaan toiminnan tuloksella on oltava aina jokin taitekohta, mahdollisuus uuteen toimintaan. Opiskelussa tavoite voi olla pääsy jatkokoulutukseen, esim. yliopistoon. Hänen mielestään ihmisen ei ole hyvä tavoitella ns. pysähtynyttä tilaa. Se että ihminen on onnellisimmillaan silloin kun hän tavoittelee jota päämäärää, on jatkuva kehä jolle ei ole loppua. Järvilehto katsookin tämän olevan ongelma ainakin länsimaissa. Jokaisella on toiminnalleen aina päämäärä. Se vaan on niin että ”sitten kun ”ja sitten vielä sitä ja sitä. Jonkun tällaisen tavoitteen saavutettuaan ihminen tuntee mielihyvää jonkin aikaa, kunnes on taas uusi tavoite edessä. Uusi tavoite on taas uusi mahdollisuus.

Ohjaus


Toimin työssäni aikuisten kouluttajana, jossa opiskelijat voivat olla kanssani saman ikäisiä, tai jopa vanhempia. Opiskelu pohjautuu suurelta osin käytännön työskentelyyn. Ohjaus on pääasiallinen tapa kouluttaa. Aikuisten kanssa opettaja on kuitenkin auktoriteetti, joka ohjaa opetusta. Suhde opiskelijoihin on oltava asiallinen ja ennen kaikkea ammatillinen. Ohjauksen on oltava kestävällä pohjalla niin, että kouluttaja pystyy perustelemaan tekemisensä opiskelijalle ja että toiminta on johdonmukaista ja loogista ja eteenpäin vievää.
Hyvä ohjaaja tuntee vahvuutensa kouluttaa ja osaa soveltaa ja kehittää sitä. Uusien ajatusten huomioiminen on hyvä tapa kehittää itseään ohjaajana. Jo hyväksi havaittua tapaa voi parantaa edelleen, mutta aina ei jo toimivaa kannata muuttaa.
Ongelma tilanteissa taitava ohjaaja osaa antaa palautetta niin, että se on kannustavaa ja että opiskelija tuntee olonsa turvalliseksi ja hyväksytyksi, vaikka ei itse osaa ongelmaa ratkaista. Opiskelijaa on ohjattava niin, että tämä ratkaisee itse ongelman, tätä neuvomalla oikeaan suuntaan. Ei ole kenenkään etu että kouluttaja näyttää ja ratkaisee pulman. Opiskelijaa tulee neuvoa kuitenkin vain siinä tapauksessa, kun siihen on tarve.
Konsultatiivinen ohjaus perustuu käsitykseen, jonka mukaan tieteellinen asiantuntijuus ei ole niinkään kykyä tietää ennalta tai muistaa faktoja, vaan kykyä etsiä, kehitellä ja löytää parhaiten toimivia ratkaisuja kulloinkin esillä oleviin ongelmiin. Parhaiten tämä saavutetaan tutkimustiimeissä ja työryhmissä, joissa kyetään luovasti hyödyntämään eksperttien erilaisia näkemyksiä ja erilaisuutta ryhmän toimintakyvyn säilyttäen. (Lonka 2006)
Joskus jokin asia osataan ilmaista lyhyesti ja ytimekkäästi niin kuin tässä yllä. Ainakin aikuiskoulutuksessa opetus / ohjaus menee juuri näin. Opettaja on aina oman alansa ekspertti, jolla on vahva työkokemus alaltaan. Opiskelu tapahtuu juuri pääasiassa ryhmissä, joissa opiskelijat yhdessä pyrkivät ratkaisemaan ongelmia ja annettuja työtehtäviä. Opettajalla ei aina ole valmista vastausta kysymyksiin, joita opiskelijat esittävät. Hänen onkin osattava etsiä vastauksia nopeasti ja ymmärrettävästi. Vastauksen voi antaa eri tavoin. Se voi olla sanatarkka sitaatti, esimerkki tai jonkin sovellutuksen kautta annettu vastaus. Opetuksessa on hyvä käyttää hyväksi useita erilaisia opetusmenetelmiä, kuten käytännön harjoitukset yksin, parin kanssa ja ryhmissä. Joskus jokin asiaan liittyvä elokuva / video voi olla paras vaihtoehto oppimisen kannalta.

Kehitys


Kehitys on systeemisen oppimiskäsityksen muukaan jatkuva prosessi, joka on asteittaista muutosta ihmisen toiminnoissa. Sitä määrää ihmisen lajikehitys, kulttuurinen kehitys ja yksilön kehitys. Kehitykseen vaikuttavia tekijöitä (faktoreita) ovat perinnölliset, geneettiset ja kemialliset tekijät ennen syntymää. Näitä ovat mm. äidin nauttima ravinto, lääkkeet, alkoholi, huumeet ja ympäristömyrkyt ja äidin stressi. Syntymän jälkeiset kemialliset tekijät, mm ravinto. Lapsuus ajan kokemukset, kuten lapsen saama hoiva, kulttuurilliset vaikutukset ja kasvatukselliset kokemukset, sekä traumaattiset kokemukset. Sairaus, menetykset, onnettomuudet.
Edellä mainitut, lapsen varhaisiän kokemukset voivat ratkaista koko lapsen elämän kulun. Nyky-yhteiskunnassa kasvatukseen liittyvät ongelmat tuntuvat kasaantuvan aina seuraaville ikäpolville. Äidin/ vanhempien osaamattomuus tai tietämättömyys vain tuntuu lisääntyvän lasten kasvatuksessa. Tuntuu suorastaan uskomattomalta, ettei tuleva äiti ymmärrä miten hänen käyttäytymisensä vaikuttaa lapseen. Ei ole enää uutta syntyvällä lapsella on jo alkoholista tai huumeista johtuvia vieroitusoireita. Millaiset eväät lapsi saa silloin tulevaan elämään. Lapsen saama hoiva tai sen puute vaikuttavat lapsen tulevaan minäkuvaan. Oppiko lapsi tuntemaan empatiaa vai ei. Tuleeko lapsesta itsevarma vai epävarma kaikessa tekemisessään, ratkeaa paljon jo varhaislapsuuden aikana. Näistä asioista puhuu prof. Hintsanen: ”Tutkimuksen tarkoituksena onkin pyrkiä tarjoamaan keinoja, joilla voidaan parantaa lasten kasvuympäristöä ja ehkäistä huonommat lähtökohdat saaneiden päätymistä epäonnisille elämänpoluille ja siirtämästä huono-osaisuutta tuleville sukupolville.”





Oppiminen


Oppiminen on kasvatuspsykologian tärkein tutkimuskohde, psykologiassa se ymmärretään ihmisen psyykkisenä kasvuna ja kehityksenä. Oppiminen ei ole tiedon omaksumisen väline, vaan kasvun ja kehityksen perusprosessi. (Soini) Peltolan luennolla oppiminen määriteltiin systeemisen psykologian mukaan niin että oppiminen merkitsee eliö-ympäristö- systeemin uudelleenorganisoitumista. (Järvilehto-94) Se on kokonaisvaltainen tapahtuma ja sitä määriteltäessä täytyy kuvata koko sitä sosiaalisen toimintajärjestelmän muutosta, joka oppimiseen kuuluu. Oppiminen on näin ollen sosiaalinen tapahtuma, joka ei välttämättä vaadi fyysistä läsnäoloa toiselta ihmiseltä. Lukeminen ja siitä oppiminen ja asian ymmärtäminen on periaatteessa sosiaalinen tapahtuma, koska siinä tapahtuu vuorovaikutusta ajatusten tasolla.
 Behavioristisesti ajateltuna oppiminen tarkoittaa pysyviä muutoksia ihmisessä, jotka syntyvät pääasiassa olion ja ympäristön vuorovaikutuksessa. (Hirsjärvi 136) Kognitiivisen ajattelumallin mukaan oppimisen perustana ovat havainnot, muisti ja ajattelu, jossa oppija ei ole passiivinen tiedon vastaanottaja, vaan aktiivinen tiedon muokkaaja. Oulun Yliopistossa on kehitelty ns. Systeeminen oppimiskäsitys, joka lähtee siitä, että traditionaalisen oppimistutkimuksen perusongelma on eliön ja ympäristön erottaminen toisistaan. (Järvilehto-95) Ongelmalliseksi tämän käsityksen tekee rajan veto. Missä ”alkaa” ympäristö ja missä ”loppuu” ihminen. Tässä ajattelussa oppiminen on sama kuin kehitys ja olennaista on tavoitteellisuus. Erityisen tärkeää tässä oppimiskäsityksessä on, että ymmärretään, ettei oppiminen tapahdu aivoissa. Samalla kuitenkin korostetaan hermostollisten mekanismien huomioonottamista oppimisessa.
Se mitä oppiminen on, ei ole yksimielistä käsitystä. Ainoastaan siitä että yksinkertaista selitystä oppimiselle ei ole olemassakaan, ollaan yleisesti yksimielisiä. (Soini) Tämä siksi että oppimisen määrittely kytkeytyy moniin muihin keskeisiin käsitteisiin. Miten oppiminen ymmärretään, riippuu siitä miten vastataan kysymyksiin kuten, mitä on tieto ja mitä on kehitys. (Soini)



                             Flow virtaustila


Flow-tilalle on ominaista uppoutuminen, ajan tajun menetys, virittyneisyys ja tunne siitä, että asiat sujuvat ja onnistuvat. Kaikki tuntuu menevän juuri niin kuin haluaa. Kaikki ympärillä oleva menettää merkityksensä ja ihminen uppoutuu tekemiseensä. Professori Kirsti Longan mukaan flow tilassa esim. kasvatuspsykologiasta kirjoittaessa parasta ei ole se hetki kun on saamassa kirjoitelman valmiiksi, vaan se kun oivaltaa jotain tärkeää ja kaikki loksahtaa paikoilleen ja kaikki tuntuu helpolta.
Longan mukaan alle viisivuotiaat lapset voivat olla jatkuvassa flow-tilassa, koska heille kaikki on uutta ja haastavaa. He ovat uteliaita ja omaavat halun kokea oppimisen iloa.
Joskus työelämässä tulee itselläkin eteen tilanteita, jotka ovat haastavia ja erittäinkin ongelmallisia. Ensin tuntuu että työ ei edisty ja kun sitten saa asian ratkaistua, niin tuntuu ettei voi lopettaa. Haluaa vain jatkaa ja jatkaa, eikä haluaisi lopettaa. Silloin on flow- tilassa ja mikään ei tunnu mahdottomalta.
Opettajan antaessa opiskelijalle haasteellisia tehtäviä, on opettajan tiedettävä että tehtävä on ”oikean kokoinen” opiskelijalle. Ei liian vaikea, eikä liian helppo ja riittävästi ohjausta ja tukea. Opiskelijaa on kannustettava ja saatava nauttimaan ja motivoitumaan tehtävästä niin opiskelija voi tavoittaa flow-tilan. Väheksyminen ja taitojen kyseenalaistaminen on paras tapa tuhota flow.

Omatunto


Tätä asiaa voisi lähteä tutkimaan vaikka Sokrateesta asti, mutta tarkastelen sitä tässä vähän itseäni kannalta lähempää. Omatunto kolkuttaa tai vaivaa jokaista, kutakuinkin tervettä ihmistä aina silloin tällöin. On tullut aiheutettua mielipahaa jollekin, varsinkin jollekin läheiselle ihmiselle. On tullut sanottua jotain jota ei olisi pitänyt tai muuten tullut loukattua toista. Silloin jossain sisällä jokin ”murikka” painaa mieltä. Usein sen saa pois helposti, vaikkakin meille suomalasisille se sana on aika vaikea: anteeksi. Mielestäni omatuntoon voi liittää myös moraali käsitteen. Omatunto kertoo onko jokin asia moraalisesti oikein tai väärin. Voidaan myös sanoa, että joku asia on omatunnon kysymys. Silloin ihmiselle annetaan päätösvalta miettiä onko jokin asia moraalisesti, eettisesti oikein, vai mitä se omatunto sanoo.
Lapsen kotikasvatuksessa oikean ja väärän erottaminen toisistaan opettaa lasta kuuntelemaan omatuntoaan. Yleensä lapsi osaa pyytää anteeksi tekosiaan helposti, mutta jos ei, niin varttuessaan se tulee olemaan aina vaan vaikeampaa. Vanhempien esimerkki onkin tärkeä, sillä sitä kautta lapsi oppii pyytämään anteeksi. Joskus omien lasten kanssa riitatilanteita ratkoessa, täytyy kuunnella kummankin selitys, ennen kuin aikoo antaa jotain rangaistusta. Jos tässä tilanteessa lapsi tuntee kokeneensa vääryyttä, voi hän kokea uhmaa ja omatunto voi ikään kuin vääristyä. Niin kuin aiemmin sanoin, niin on hyvä että ihmiselle on kehittynyt omatunto ja moraali, sillä ilman näitä käsitteitä ei toimivaa yhteiskuntaa olisi.

Vuorovaikutus


Olen luonteeltani ulospäin suuntautuva ihminen ja koulutan työkseni aikuisia ihmisiä. Opiskelijat voivat olla kanssani saman ikäisiä, tai vanhempia. Opettaja - oppilas asetelma on hieman erilainen kuin nuorten kanssa toimiessa. Opettajan ja oppilaan välinen suhde on oltava luottamuksellinen, ammatillinen ja asiallinen. Jokainen opiskelija on otettava vastaan sellaisen kun hän on. Nykyään yhä useammalla opiskelijalla on jotain oppimiseen liittyviä vaikeuksia, jotka täytyy ottaa huomioon opetuksessa. Opiskelijan kanssa vaikeuksista keskustelu voi olla vaikeaa opiskelijalle. Opettajan onkin oltava luottamuksen arvoinen näissä asioissa. Olen opettanut omille lapsillenikin, kuinka luottamuksen saaminen voi kestää kauan, mutta sen voi menettää hetkessä. Uuden koulutuksen alussa olen havainnut hyväksi ryhmäyttää opiskeijat mahdollisimman varhain. Näin on helpompi saada opiskelu käyntiin.


Ryhmäyttäminen.


Minun edellinen opiskelijaryhmä koostui mitä erilaisimmista opiskelijoista. Ikähaitari oli 23 v.-55 v. Yksi nainen ja loput miehiä. Oli hiljaisia ja äänekkäitä. Erilaiset työtaustat jokaisella: IT-alalta talonmieheen. Yksi opiskelija erottui joukosta monella tapaa. Heti alussa näytti siltä että kukaan ei halunnut häntä työparikseen. Kuinka saada tällaisesta joukosta toimiva ryhmä ?
Aloitin tämän prosessin, sillä tiesin sen vievän aikaa, ottamalla opiskelijat yhteen luokassa. Jokainen sai kertoa itsestään sen verran kuin katsoi tarpeelliseksi. Nimensä, työtaustansa, harrastukset, asuinkuntansa ym. Pyrin pitämään yllä rentoa ja välitöntä ilmapiiriä.
Alussa kaikki olivat aika varautuneita, mutta kun kerroin itsestäni ja taustastani alkoi jää sulaa. Opiskelijat huomasivat että minäkin voin olla yksi heistä. En niinkään opettaja. Koulutuksen alussa oppitunneilla uusia asioita opeteltaessa jaoin opiskelijat usein 2-3 opiskelijan ryhmiin. Näin opiskelemalla opiskelijat tulivat ikään kuin heidän huomaamattaan tutuiksi toisilleen. Kun jokainen oppi tuntemaan toisensa etunimeltä alkoi päivittäinen opiskelu sujua helpommin.
Opiskelujen edetessä huomasin jokaisella olevan jonkinlainen vahvuus. Opiskelijat huomasivat myös että kaikki oppivat asioita erilailla. Työsalissa opiskelijat alkoivat kysellä toisiltaan asioita joita eivät heti itse ymmärtäneet. Yhteishenki alkoi syntyä. Aamuisin kun joku ei tullutkaan kouluun, opiskelijat noteerasivat asian ja kyselivät toisiltaan että tietääkö kukaan miksi. Joku soitti ja kysyi mikä hätänä. Ajan kuluessa tästä joukosta erilaisia ihmisiä tuli ”me”. Kaikki opiskelijat löysivät paikkansa ryhmässä tasa-arvoisina jäseninä.
Koulutuksen lopussa tunsin ryhmässä hieman haikeutta kun koulutus päättyy. Kaikki olivat ystäviä tai ainakin kavereita keskenään.

Lähteet

Maria Peltolan luennot.



 













Ei kommentteja:

Lähetä kommentti