Ari Kurtti
Kasvatussosiologia
Avoin Yliopisto
Kasvatussosiologian essee
Luento-osa (A)
Ari Kurtti
Opettaja: Veli-Matti Ulvinen
Sisällys
Kasvatussosiologia
Kasvatussosiologia on tutkimusala, jolla on yhteyksiä
sekä sosiologiaan että kasvatustieteeseen. Kasvatussosiologiassa tutkitaan sekä
mikro- että makrotasolla kasvatukseen liittyviä sosiaalisia suhteita ja
sosiaalisia rakenteita, kuten luokkahuonedynamiikkaa tai koulutusjärjestelmien
kehittymistä ja muuttumista. Kasvatussosiologiassa voidaan tutkia myös muun
muassa työelämän täydennyskoulutuksen, ammatillisen koulutuksen ja
johtajuuskoulutuksen merkitystä ja tarpeellisuutta. Mikrotasolla tutkitaan
yksilöä eli ihmistä ja Makrotasolla tutkitaan yhteiskuntaa.
Syrjäytyminen
Luennoissa käsiteltiin
syrjäytymistä laajasti. Se on prosessi, joka tapahtuu ajan myötä. Miten ihminen
syrjäytyy? Siihen voi olla useita syitä. Yleensä sen saa aikaan jokin elämässä
tapahtuva muutos, kuten avioero tai työttömyys. Tällaisissa tilanteissa
ihminen, joka on taipuvainen syrjäytymään, yleensä ajautuu ulos
harrastuksistaan ja ystävistään. Kyky hallita elämäänsä katoaa ja hän
vieraantuu ympäristöstään. Sosiaaliset kontaktit loppuvat. Nuorilla ihmisillä
opiskelut vaikeutuvat tai loppuvat kokonaan. Ulvisen mukaan nuoren kohdalla
syrjäytyminen on nuoren ja yhteiskunnan välinen kriisi.
Vuosittain peruskoulun
keskeyttää noin tuhatviisisataa nuorta. Ammattikoulun keskeyttää noin neljä
tuhatta viisisataa. Kokonaan koulutusura keskeytyy peruskoulun jälkeen noin
viidellä tuhannella. Jokaisesta ikäluokasta noin kuusi tuhatta on syrjäytymisvaarassa.
Nämä ovat kovia lukuja jo kansantaloudellisesti ajateltuna.
Peruskoulun jälkeen
(ensimmäinen nivelvaihe) olisi päätettävä jatkaako ammattikouluun vai lukioon.
Tässä kohtaa moni antaa periksi eikä jatka mihinkään. Yhteiskunnan järjestelmä
kyllä kannustaa jatko-opiskeluihin, mutta kaikki eivät silti siihen tartu ja
kierre syrjäytymiseen opiskeluista on valmis. Opetan tällä hetkellä tällaisia
aikuisia ihmisiä ja täytyy sanoa että työtä kyllä riittää. Osalla opiskelijoita
ei ole edes haluja opiskella oikeasti. Elämänhallinta on täysin hukassa.
Erilaiset psyykkiset ongelmat, johtuen juuri elämänhallinnan puutteesta ovat
yleisiä. Joudun usein kasvattajaksi aikuisille ihmisille, joilla ei ole tämän
päivän opiskelusta tietoakaan. Jokaiselle opiskelijalle tehdään HOPS
henkilökohtainen oppimissuunnitelma, joka on lähtöisin erityisopetuksen
tarpeista. Joskus voidaan tehdä myös HOJKS, jossa räätälöidään opiskelijalle
suunnitelma, jossa järjestetään opiskelu oppilaan tarpeiden mukaan. Näitä
suunnitelmia tarkistetaan ja päivitetään opiskelun aikana. On huolestuttavaa
todeta että näitä tulee vuosi vuodelta yhä enemmän. Vaikeutena opiskelusta
syrjäytyneen aikuisen kanssa on se että opettajan auktoriteetti
kyseenalaistetaan. Aikuinen ihminen tekee itse päätöksensä ja vastaa omista
tekemisistään. Usein opiskelija ajattelee näin ja ettei hän ole kenellekään
tilivelvollinen, vaikka koulun säännöt koskevatkin häntä. Vastuu omista
tekemisistään puuttuu kokonaan.
Nuori tai nuori aikuinen
ei välttämättä itse aina edes huomaa syrjäytyvänsä. Taustalla voi olla yhteisö
jossa hän elää. Sosiaalinen tausta, kaveripiiri vaikuttaa ihmisen
ajatusmaailmaan. Kotoa voi tulla ajatus, ettei koulutus kannata, vaan vain
työnteolla pärjää. Tänä päivänä tuo yhtälö on lähes mahdoton. Kilpailu
koulutus- ja työpaikoista on niin kova että se vaatii jonkinlaista koulutusta.
Ulvinen mainitseekin että koulujärjestelmä jopa ruokki ajattelua, että
tietyistä sosiaalisista luokista tulevat nuoret saavat erilaista kohtelua kuin
toiset.
Luennoilla puhuttiin myös muusta
syrjäytymisestä. Työelämästä syrjäytyminen on nykyisessä taloudellisessa
tilanteessa uhka. Nuori ei kuitenkaan voi syrjäytyä työelämästä jos hän ei ole
koskaan tehnyt töitä. Täytyy siis olla kokemusta jostain yhteisöstä, työ- tai
kouluyhteisöstä jotta siitä voi syrjäytyä.
Ulvinen selvitti myös käsitteitä:
Syrjäyttäminen, syrjintä ja erottelu. Nämä asiat kuuluvat jollain tapaa ihmisen
luonnolliseen käyttäytymiseen. Syrjintä on ihmisen luonnolle ominaista,
erottelu on myös ominaista ja jossain määrin syrjäyttäminenkin, mutta kukaan ei
tarvitse syrjäytymistä. Mielestäni aivan loistava maininta asiasta. Jotkut
ihmiset valitsevat omasta tahdostaan toisenlaisen tavan elää, eivätkä he ole
silti syrjäytyneitä. He vain haluavat elää normaalin yhteiskunnan ulkopuolella.
Näitä lahkoja ja yhteisöjä syntyy aina välillä, kunnes ne kuihtuvat ja
katoavat.
Sosiaalistuminen
Keskeisesti kysymys on kulttuurista,
yhteisöstä ja yhteiskunnasta; kasvun ja kasvatuksen toteuttajina ovat ihmiset,
joten kasvatuksessa kohtaavat ihmisyksilön elämänkulku ja sosiaalisen
elämänmuodon uusintamisen ehdot. (dia)
Sosiaalistumisessa ihmisestä tulee
jonkun kulttuurin ja yhteiskunnan jäsen. Tämä läpi ihmiselämän jatkuva prosessi
vaatii ryhmän kehittyäkseen. Yhteisöt ja yhteiskunta on voinut muodostu vain
ihmisen sosiaalistumisen kautta. Ihminen on ainut eliölaji, joka osaa ja pystyy
ajattelemaan tekemisiään. Ihminen on osannut organisoitua ja se on sosiaalisen
toiminnan lähtökohta. Meillä on kyky viestiä, puhe, jo mahdollistaa sosiaalisen
toiminnan. Tarvitaan ympäristö, joka sosiaalistaa.
Lapsuudessa lapsen sosiaalistaminen
tapahtuu pitkälti vanhempien ja muiden lapselle merkityksellisten yksilöiden
kautta, mutta myöhemmin sosiaalistumisen piiri kasvaa ja esimerkiksi koululla
on suuri merkitys lapsen sosiaalistumisprosessissa. Sosialisaation aikana ihmiselle
kehittyvät ne tavat joiden avulla hän kommunikoi toisten ihmisten kanssa.
Tärkeä osuus sosialisaatoissa on myös sosiaalisella vuorovaikutuksella ja minäkuvan
muodostumisella, kuten myös ihmisen vaikuttaminen yhteiskunnan kehitykseen.
Sosialisaatiossa ihminen välittää taitojansa seuraaville sukupolville, siirtää
kulttuuriperintöä. Nykypäivänä sosiaalinen media on tullut yhä suurempaan
asemaan. Lähes jokaisella nuorella on käytössään älypuhelin, jolla voi olla
kanssakäymisessä toisten kanssa ympäri vuorokauden. Tällä on sekä hyviä, että
huonoja vaikutuksia.
Minän synty
Lapsi alkaa varttuessaan leikin,
eleiden ja roolien avulla mallintaa itseään. Vanhempien esimerkkiä seuraten hän
alkaa sosiaalistua johonkin kulttuuriin. Ajan myötä leikin ja roolien kautta
lapsi alkaa tulla tietoiseksi itsestään ja ympäröivästä maailmasta. Omia
lapsiani ajatellessa muistan, kuinka he saattoivat kertoa mitä kummallisimpia
tarinoita leikeistään. Ja usein he eivät tienneet tekevänsä jotain väärin. Ilkeily
kyllä tuli sitten myöhemmin, mutta useimmiten väärin tekeminen liittyi johonkin
leikkiin. Kasvaessaan lapsi tulee tietoiseksi yhteisön normeista, arvoista ja
säänöistä. Lapsi oppii myös moraalin merkityksen. Minän kautta rakentuu
jokaiselle oma identiteetti. Siihen, kuinka vahva jonkun identiteetti on
vaikuttanut sosiaaliset suhteet. Jonkun aikuisen minä -kuva voi olla todella
heikko, mikä voi ilmetä itsensä vähättelynä. Syy tällaiseen voi olla lähtöisin
jo kotoa, tai kaveripiiri on siihen vaikuttanut. Hän voi olla kiusattu. Myöhemmällä
iällä nuoren minä – kuva vahvistuu kun ihminen huomaa ja ymmärtää omat
mahdollisuutensa toimia yhteisössä ja yhteiskunnassa.
Pohdintaa
Kasvatussosiologia luennot olivat
yllättävänkin mielenkiintoisia. Luennoitsijan puhe oli selväsanaista ja
helposti ymmärrettävää. Itse aihe, Kasvatussosiologia, keskittyy arkipäivän
asioihin. Näitä asioita ei kuitenkaan tule mietittyä jokapäiväisessä työssä.
Yhteiskunnan muuttuessa kansainvälisemmäksi ja ihmisten liikkuessa maasta toiseen,
sosiaalisaation merkitys kasvaa koko ajan. Omassa kulttuurissa opitut
käyttäytymistavat ja normit, säännöt ja jopa moraalikäsitys voi olla täysin
uutta mentäessä uuteen kulttuuriin. Tämä vaatii ennen kaikkea aikuiselta
ihmiseltä paljon. Lapsi, joka siirtyy uuteen kulttuuriympäristöön, omaksuu sen
tavat helposti ja kasvaa siihen koulun ja leikkitoverien myötä. Aikuinen
ihminen taas tahtoisi tuoda mukanaan omasta kulttuuristaan tutut tavat toimia.
Tämä aiheuttaa usein ristiriitoja paikallisen väestön kanssa. Lapselle tämä
kaikki on helppoa. Kaveripiirissä kielen oppiminen ei tuota ongelmia ja uuteen
kulttuuriin sopeutuminen on luontevaa. Myös tässä tulee usein ongelmia, mutta
ne syntyvätkin vanhempien kanssa, joille muutos on hankalaa. Vanhemmat
haluaisivat säilyttää vanhat tavat pukeutumisessa ja ennen muuta kielen
säilyttämisessä. Ruotsi on onnistunut mielestäni näissä asioissa hyvin. Suuren
maahanmuuttajaväestön kotouttaminen alkaa aina välittömästi. Opetetaan kieltä,
tapoja, sääntöjä ja normeja mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, että
vältyttäisiin isoilta ongelmilta. Joskus tuntuu että meillä panostetaan vähän
liikaa siihen, kuinka me oppisimme maahantulijoiden tapoja eikä päinvastoin.
Tätä ei pidä ymmärtää väärin, mutta on maahan tulijan etu, että hän oppii ja
omaksuu uuden kulttuurin tavat ja kielen.
Lähteet
Veli-Matti
Ulvisen luennot
Ari Kurtti
Kasvatussosiologia
Avoin yliopisto
Kasvatussosiologian essee (B)
Ari Kurtti
opettaja: Anu Alanko
Sisällys
Kasvatussosiologia
Kasvatussosiologiaa voidaan pitää ”siltatieteenä”
kasvatustieteen ja sosiologian välillä, jolloin sen tehtävänä on yhdistää
luovasti kasvatustieteellistä ja kasvatuksellista tutkimusta. Näiden
tieteenalojen välillä liikkuminen on kasvatussosiologian ominaispiirre. Näin
syntyy kasvatussosiologialle ominainen poikkitieteellinen tapa kuvata,
tarkastella ja tulkita eri tutkimuskohteita. (2 7)
Käsitteitä
Kasvatussosiologian peruskäsitteitä
ovat mm. Normit, jotka viittaavat sellaisiin vuorovaikutuksen
muotoihin, joiden välityksellä yksilöt oppivat toimimaan tai ajattelemaan
yhdenmukaisella tavalla. Ne perustuvat aina arvoille ja niiden avulla arvot pyritään tuomaan käytännön toimintaan. Normit ovat
käsitteellisiä sääntöjä, jotka koostuvat käskyistä j kielloista sekä
sallituista ja suositeltavista teoista.(1 26) Eri yhteiskunnilla ja
kulttuureilla on omat norminsa joita jokainen jäsen noudattaa. Joissakin maissa
uskonto määrää voimakkaasti normeja. Poliittinen järjestelmä on määrännyt ja
määrää edelleen yhteiskunnan normeista. Näissä kummassakaan tilanteessa normit
eivät perustu välttämättä mihinkään lakiin, vaan johtaja tai joku muu voimakas
auktoriteetti on niitä asettanut. Tällaiseen yhteiskuntaan tai yhteisöön
ulkopuolelta tulevalla voi olla vaikeuksia toimia, koska muualla yleisesti
hyväksytyt normit eivät päde. Tällaisia voivat olla pukeutuminen sananvapaus tai
vaikka musiikki.
Normien käsitettä hienosäätöisempi tapa
selittää yksilöiden käytöksen yhdenmukaisia piirteitä on roolin
käsite.(1 29) Roolit perustuvat ihmisen sosiaaliseen asemaan yhteiskunnassa.
Hänellä voi olla useita rooleja samanaikaisesti. Hän voi olla puoliso, vanhempi
tai vaikka johtaja. Näissä kaikissa rooleissa ihminen on erilaisessa
tilanteessa. Jokaisessa roolissa hänen odotetaan käyttäytyvän eritavalla. Olipa
ihminen sitten missä roolissa tahansa, hän on aina yksilö, oma itsensä. Yksilö toimii yhteiskunnassa muiden ihmisten kanssa. Hän
ajattelee ja tekee ratkaisunsa itsenäisesti. Tämä on osa yksilön vapautta.
Jossain yhteiskunnissa on tätä rajoitettu ja silloin yksilö menettää vapautensa
tehdä itsenäisiä päätöksiä. Toinen vaihtoehto on mukautua, mutta silloinkaan
yksilö ei voi tehdä itsenäisiä päätöksiä. Yksilön merkitys alkoi korostu
Valistuksen aikana 1700-luvun loppupuolella, joka pyrki uudistuksiin yhteiskuntaelämässä.
Yhteiskunta koostuu ihmisten välisten suhteiden järjestelmästä, joka
sisältää ihmisten toiminnan, teot, ajatukset kommunikointikaaviot sekä
käytettävissä olevat aineelliset voimavarat. (1) Yhteiskunta koostuu ihmisistä,
yksilöistä, jotka asuvat samalla alueella, samanlaisessa järjestelmässä.
Yhteiskunnassa yksilö osallistuu toimillaan sen rakentamiseen ja
säilyttämiseen. Aikojen kuluessa eri kansakunnat ovatkin muokanneet
yhteiskuntansa jokainen omanlaisekseen.
Yhteiskunnan syntymisen pohjan on
yksilön moraali. Moraali-käsite erottelee hyvän ja pahan, sen
mikä on oikein ja mikä väärin. Nämä asiat ovat kaikkien kasvatuskäytäntöjen ja
– järjestelmien ytimessä.(1 21) Kasvatus on aina moraalista toimintaa, joka
tähtää lapsen kasvattamiseksi hyväksi yhteiskunnan jäseneksi. Vaikka
moraali-käsite on aikojen kuluessa muuttunut, opettamisen keinot ovat pysyneet
samanlaisina. Oikean ja väärän erottaminen ja opettaminen lapselle vaatii ja on
aina vaatinut perusteluja, että lapsi ymmärtää niiden oikeellisuuden.
Moraalisen kasvatuksen katsotaan onnistuneen silloin kun ihmiset oppivat
yhteisössä vallitsevat arvot ja moraalin, sekä käyttäytyvät niiden asettamissa
rajoissa.(1 23)
Kasvatussosiologian suuntauksia
Funktionalismi
Funktionalismin
peruskysymys on: Kuinka tämä tutkittava kohde, kuten rooli, rituaali tai
instituutio edistää yhteiskunnan jatkuvuutta? Sillä tarkoitetaan selitysmallia,
jossa yksittäisen sosiaalisen ilmiön toimintaa ja olemassaoloa selitetään tuon
toiminnan yhteydellä ja myötävaikutuksella laajempaan sosiaalisen ilmiön,
instituution tai yhteiskunnan toimintaan. (1 137) Toiminnan sanotaan olevan funktionaalinen
silloin, kun se voidaan selittää san suotuisalla vaikutuksilla yhteiskunnan
integraatioon. Lähtökohtana on, että eri instituutioiden tehtävät liittyvät
ihmisten perustarpeisiin, kuten järjestyksen ylläpitoon, kouluttamiseen, työn
tekemiseen tai suvun jatkamiseen. Esimerkiksi perheen tehtävänä on huolehtia
että jokaisesta perheen jäsenestä kasvaa yhteiskunnan arvot ja normit omaksuva
yksilö.
Interaktionistinen suuntaus
George Herbert Meadin kehittämä
ajattelutapa, jonka mukaan ihminen oppii tarkastelemaan itseään muiden
näkökulmasta, hänen minäkäsityksensä kehittyy sosiaalisesti. Meadin mukaan
yksilön käsitys itsestä ja muista kehittyy rinnakkain. Lapsi kokee erilaisia
rooleja varhaisessa leikki-iässä 3–4 vuoden iässä. Vähitellen lapsi alkaa
leikeissään esittää myös toisenlaisia ihmistenvälisiin suhteisiin liittyviä
rooleja ja samalla hän opettelee ymmärtämään näitä suhteita ja tarkastelemaan
toisten ihmisten silmin. ”Minä” nähdään sosiaalisesti tuotettuna. On subjekti minä
ja objekti minä. Subjekti minä on ihmisen luovaa tekemistä ja objekti minä taas
heijastaa ihmisen sosiaalista puolta.
Konfliktiteoreettinen suuntaus
Konfliktiteoreettinen suuntaus pitää
etuja tai intressejä arvoja ja normeja tärkeämpänä, sekä näkee ristiriidat
normaalina osana yhteiskuntaelämää, ei poikkeuksellisena. (1 339) Sosiaalinen
tai yhteiskunnassa sosialistinen järjestelmä perustuu valtaan ja pakkoon.
Marxsismissa koulutus on uusintamista, jossa vallitsevat olosuhteet jatkuvat
edelleen. Eli valtio kouluttaa uusia ikäpolvia aina samalla lailla. Koulutus
erottelee eliitin massasta ja kouluttaa tottelevaista työvoimaa. Aika karua
tekstiä, mutta tämähän on teoriaa. Historia on näyttänyt, ettei Marxsismi, joka
ei ole teoriana huono, ei vaan toimi oikein missään. Eliitin ja tavallisen
kansan erottaminen toisistaan voi toimia sukupolven tai kaksi mutta ei sen
pitempään. Kun koulutus ei kehity ajan mukana, jää se auttamatta jälkeen muusta
yleisestä kehityksestä. Tämän on historia osoittanut todeksi.
Koulutuksen tehtävät
Koulutuksen perustehtävät ja niiden
vaikutukset juontuvat kouluinstituution asemasta yhteiskunnassa. Näitä ovat Kvalifiointi eli tietojen, taitojen ja
osaamisen tuottaminen. Valikointi,
tarkoittaa yhteiskunnallisten asemien hierarkiaan sijoittumista. Integrointi, on yhteiskunnan kiinteyden
ylläpitämistä. Varastointi, on
lähinnä työvoimareservin säilyttämistä.
Kvalifiointitehtävässä ihminen kasvaa yhteiskunnan täysivaltaisesi ja
tasapainoiseksi jäseneksi koulutuksen ja taitojen kautta. Koulutus nähdään
inhimillisen pääoman kasvattajana, joka vaurastuttaa kansakuntaa. Valikointitehtävässä koulutuksen on aina ja kaikkialla taattava yhteiskunnallisen
työn ja vallanjaon toteutuminen - suodatettava ja seulottava ”oikeat” ihmiset
”oikeille” paikoille. (1 139) Suomessa tämä toteutuu nykyisessä
koulutusjärjestelmässä. On luotu mahdollisuuksia vaihtaa koulutusalaa tai
opiskelupaikkoja ns. toisen nivelvaiheen jälkeen. Integrointitehtävässä koulutuksen tehtävänä on taata yhteiskunnan säilyminen ja
sen jatkuvuuden turvaaminen. Siis koulun on pystyttävä kasvattamaan uudet
sukupolvet osaksi yhteiskuntaa. Eurooppalaisissa yhteiskunnissa koulutus onkin
taannut vakaat olot toisen maailmansodan jälkeen. Tieto lisää tuskaa, mutta
myös auttaa ymmärtämään toisia kulttuureja ja niiden tapoja. Lukutaito on
varmaan tärkein taito nykyiselle ihmiselle. Lukemalla saa tietoa uusista
asioista, eikä tarvitse olla vain kerrotun yhden totuuden varassa.
Varastointitehtävässä koulutus nähdään ikään kuin varastona. Ihmiset ovat
reservissä odottamassa että jokin yhteiskunnallinen instituutio tarvitsee
heitä. Koulusta on tullut hyödyllistä tehtävää odottavien ihmisten varasto.
Koululaitoksen käyttö markkinoiden säätelijänä on yhä yleisempää. Koulutusta
lisäämällä opiskelijoita voidaan pitää pitempään odottamassa työelämän
tarpeisiin vastaamista. Omassa työssäni on tällä hetkellä juuri näin.
Koulutettavien määrää säädellään sen mukaan, mitkä ovat suhdannenäkymät
työelämässä. Luonnollinen poistuma työmarkkinoilta on myös koulutusta määräävä
seikka. Joka tapauksessa koulutuksen on pystyttävä vastaamaan markkinoiden
odotuksiin ja suhdannevaihteluihin.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
Historia
Suomeen koulut ovat tulleet kirkon
kautta keskiajalla. Tuolloin koulutusta annettiin tuleville papeille. Ensimmäiset
koulut toimivatkin Turussa tuomiokirkon yhteydessä. Turkuun perustettiin 1600-
luvun puolessavälissä suomen ensimmäinen yliopisto ja lukio. Tavallisen kansan
opetuksesta vastasi 1800-luvun puoleenväliin saakka kirkko. Tuolloin kuka
tahansa voitiin käskeä kuultavaksi kinkereille, jossa testattiin lähinnä
kirkollista tietämystä. Tuohon aikaan vanhempien tehtävänä oli opettaa lapsille
kristillistä elämäntapaa. Kirkko järjesti kiertokouluja, joissa papit antoivat
lapsille alkeellista opetusta.
Kansakoulun isäksi voidaan sanoa Uno
Cygnaeusta, joka sai aikaan kansakouluasetuksen vuonna 1866. Tuossa asetuksessa kunnat määrättiin
järjestämään kaikille opetusta, joka on irti kirkosta. Kuitenkin vasta
1900-luvun taitteessa annettu laki määräsi kunnat perustamaan kouluja kaikkiin
kuntien asutuskeskuksiin. Koulun käyminen tuli pakolliseksi 1921, kun
määrättiin Oppivelvollisuuslaki. 1960-luvulla alettiin suunnitella uutta
peruskoulujärjestelmää, jonka tultua voimaan lakkautettiin
oppikoulujärjestelmä.
Nykyhetki
Nykyään oppivelvollisuuslaki määrää
opiskelun kuusitoistavuotiaaksi saakka. Perusopetukseen kuuluu yhdeksänvuotinen
Peruskoulu. Uusin on kymppiluokka, jossa oppilaat voivat parantaa arvosanojaan
myöhempää koulutusta varten. Tämän jälkeen ns. ensimmäisessä nivelvaiheessa, on
mahdollisuus valita ammatillinen koulutus tai tutkintoon tähtäävä koulutus,
lukio. Tätä kautta on yleisesti menty yliopistoihin ja ylempiin
korkeakoulututkintoihin.
Kuudentoista vuoden iässä on
kuitenkin lähes mahdotonta tietää mitä tulevaisuudeltaan haluaa. Siksi onkin
järjestelmää muutettu. Se antaa mahdollisuuden vaihtaa koulutusalaa lukion tai
ammattikoulun jälkeen. Tässä toisessa
ns. nivelvaiheessa jokaisella on mahdollisuus saada korkeakoulututkinto tai
yliopistokoulutus. Opiskelu on nykyisin opiskelijalle maksutonta, mikä on
mahdollistanut sen että suomalainen koulutuksen taso on niin korkea, että se on
huomioitu maailmanlaajuisestikin. Voimme olla ylpeitä siitä että muualta
Euroopasta ja kauempaakin tullaan ottaman oppia meidän koulutusjärjestelmästä.
Tulevaisuuden haasteet
2000- luvun alusta OECD-maissa (suom.
Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen
järjestö) on tehty tutkimuksia 15-vuotiaiden oppimisesta. Tässä PISA-
tutkimuksessa ovat suomalaiset opiskelijat pärjänneet erinomaisesti. Koulujen
väliset erot ja alueen asuinpaikan ja perhetaustan väliset erot ovat pieniä. Ainoastaan
tyttöjen ja poikien välisiä eroja on lukutaidossa ja huippusuorituksia oli
vähemmän kuin monessa muussa maassa. Tämä on kuitenkin merkki suomalaisen
kulutuspolitiikan onnistumisesta. Suomalaisen hyvinvointivaltion ylläpitäminen
onkin tulevaisuutta ajatellen tärkeää, että voimme taata tuleville sukupolville
erinomaiset lähtökohdat ja mahdollisuudet opiskeluun. Yhteiskunnan muuttuessa
haasteena on että koulutus säilyy tasa-arvoisena kaikille suomalaiselle.
Nykyisin jotkin lukiot jo kilpailevat osaavista oppilaista, mikä voi olla hyvä,
niin kauan kun se pysyy kohtuuden rajoissa. Vaarana on että asuinpaikka ei enää
takaa opiskelupaikkaa lähimmässä koulussa. Pienen kansakunnan voimavara on,
että se pystyy tuottamaan kunnon koulutusta jokaiselle yhteiskunnan jäsenelle.
Ajatuksia
Ihminen on ja on aina ollut
sosiaalinen olio. On ihmiselle luontaista että hän sosialisoituu johonkin
yhteisöön. Näin on ollut aina ja kaikkialla. Vielä nykyisin on löydetty
Etelä-Amerikan viidakoista primitiivisiä kansoja, jotka ovat sosiaalisia.
Jokaisella on paikkansa yhteisössä ja yhteisö pitää toisistaan huolta.
Toivottavasti tällaiset yhteisöt saavat elää rahassa ilman että me lähtisimme
viemään heille ”oikeaa” tapaa elää. Eri kansat ja heimot ovat kautta aikojen luoneet
omat tapansa elää. Kolonialismin aikana eurooppalaiset valloittivat maita eripuolilta
maailmaa ja vievät niihin oman kulttuurinsa niin että tuhosivat alkuperäisen
kulttuurin täysin. Eurooppalaisen kulttuurin ja uskonnon vieminen vieraisiin
kulttuureihin on epäonnistunut kaikkialla. Varsinkin meidän kristillisten
oppien levittäminen (miekkalähetys) on saanut aikaan vain sotia ja konflikteja.
Sosialisaatio on kanssakäymistä ja
vuorovaikutusta. Nykyisin kansojen ja eri kulttuurien tapoja kunnioitetaan ja perinteistä
halutaan antaa ja saada tietoa. Tämä auttaa ymmärtämään ja hyväksymään
erilaiset ihmiset ja lisää turvallisuutta yhteiskunnissa. On sääli että
kokonaisia kansoja ja kulttuureita on jo tuhoutunut kokonaan, pelkästään siksi
että ”meidän” tapamme elää on se oikea.
Lähteet:
Antikainen, Rinne, Koski;
Kasvatuspsykologia (2006) (1)
Aittola; Kasvatussosiologian
suunnannäyttäjiä (2012)
Minua ei noihin varastoihin saada. Vain vapaudessa ihminen voi kasvaa omaksi itsekseen ja suureen mittaan. Valitsin syrjäytymisen tietyistä arvoista, koulutuksesta ja tylsästä sosiaalisesta kanssakäymisestä. Nyt opiskelen ja teen asioita omilla ehdoillani ja omalla aikataulullani. Olen uskomattomattoman onnellinen ja varsin tyydyttynyt ihminen.
VastaaPoista