Ydinsuunnitelma
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opiskelija: Ari Kurtti
Sähköposti: ari.kurtti@oakk.fi
Puhelin: 044 70 37 817
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opiskelija: Ari Kurtti
Sähköposti: ari.kurtti@oakk.fi
Puhelin: 044 70 37 817
Oppilaitoksen ohjaava opettaja: Arto Tenno
Sähköposti: arto.tenno@oakk.fi
Puhelin: 044 70 37 874
Puhelin: 044 70 37 874
AMOK:n harjoittelun tuutor: Tiiu Tenno
Sähköposti:tiiu.tenno@oamk.fi
Sisällysluettelo
1 Oppilaitoksen toimintaympäristö ja yhteystiedot:
OAKK:n yhteystiedot
Oulun Aikuiskoulutuskeskus Oy
Kotkantie 3
90250 Oulu
1.1 OAKK. n arvot ja arviointi
Toimintaa
ohjaa arvopohja joka toimii samalla arvioinnin pohjana: Asiakaslähtöisyydestä, oikeudenmukaisuudesta,
avoimuudesta, tavoitteellisuudesta ja vastuullisuudesta. Asiakaslähtöisyys
tarkoittaa elinikäiseen oppimiseen kannustamista ja oppimisen
henkilökohtaisuuden kunnioittamista.
Vastuullisuus ja oikeudenmukaisuus tarkoittavat sitä, että arviointia
ohjaa oikeudenmukaisuus ja yhdenvertaisuus. Avoimuus merkitsee
luottamuksellisen ja kehittävän ilmapiirin luomista edistämällä tiedottavaa ja
vuorovaikutteista toimintaa.
1.2 Tutkintosuorituksen arviointi laadun varmistajana
Näyttötutkintosuorituksen arviointi tuottaa tietoa tutkinnon suorittajan
osaamisen tasosta. Oppilaitoksemme tutkinnon järjestäjänä kerää
systemaattisesti tietoa tuloksistaan oman toimintansa kehittämiseksi.
Seurattavia tuloksia ovat muun muassa osaamisen arvioinnista, näyttötutkintojen
tutkintotilaisuuksista ja työelämältä saatu arviointitieto. Tämän tiedon
pohjalta kehitämme mm. opetusta, jotta osaaminen vastaisi paremmin tutkinnon
ammattitaitovaatimuksia ja tavoitteita.
Meillä käytössä olevat AIPAL- OPAL palautejärjestelmät ovat tärkeä
tietolähde koulutuksen ja näyttötutkintotoiminnan laadun seurannassa sekä
näyttötutkintojärjestelmän kehittämisessä
Oulun Aikuiskoulutuskeskus on ollut
mukana aikuisten näyttötutkintotoiminnassa vuodesta 1996 alkaen, jolloin
oppilaitoksessa suoritettiin ensimmäiset näyttötutkinnot. Kaikkiaan vuosien
1996 - 2012 aikana on OAKK:ssa suoritettu yhteensä 7 742 näyttötutkintoa.
Vuonna 2013 OAKK:lla oli järjestämissopimus yhdeksään perustutkintoon, 37
ammattitutkintoon ja 11 erikoisammattitutkintoon.
1.3 Opetussuunnitelma
Tutkintoon johtavissa koulutuksissa
tutkinnon perusteissa määritellään ammattitaitovaatimukset, jotka ohjaavat
koulutusta kunkin koulutustason mukaisesti. Ammattitaito vaatimukset
määritellään Talotekniikan perustutkinto/ tutkinnonperusteet.
1.4 Organisaatio ja työympäristö
Tiimiä johtaa koulutuspäällikkö Tuomo
Tornberg, hän toimii myös lähiesimiehenä.
Erityisvahvuutena tiimin
kouluttajilla on vahva työkokemus omilta aloilta.
Oppimisympäristöt on toteutettu niin
että niissä päästään tekemään käytännön harjoituksia.
Koulussa on ajanmukaiset työtilat ja
laitteet koulutusta varten.
2 Tutkiva työote opetusharjoittelussa
2.1 Oma oppimiskäsitys pedagogisten ratkaisujen pohjana
Koulutan aikuisia ihmisiä ja tapanani on antaa opiskelijalle aikaa sisäistää ja pohdiskella asioita rauhassa kotona ja koulussa. Pyrin auttamaan opiskelijaa opiskeluissa pyytämällä palauttamaan mieleen ja aiemmin opittua asiaa. Asian ymmärtäminen, miksi jokin asia menee vaatimusten mukaisesti ja oikein ja miten opiskeltavaa asiaa voisi soveltaa jatkossa. Työsalissa oltaessa tämän huomaa usein, ei tarvitse kuin jokin sana- tai lauseviittaus edelliseen kertaan niin työ alkaa edetä.
Koulutuksissa, työsalissa tai asennuspaikalla pidän huolen että jokainen opiskelija on asiassa mukana aktiivisesti. Koulun teoriatunneilla käsiteltyjä asioita tehdään käytännössä työpaikalla. Ongelmatilanteissa laitan opiskelijat usein miettimään ratkaisua ongelmaan. Tätä tehdään ryhmänä tai yksilönä. Tärkeintä on että opiskelija löytää ratkaisun ongelmaan. Se että opiskelija oivaltaa tai huomaa soveltaa jotain aiemmin puhuttua asiaa on usein jo ratkaise asiassa.
Tutkintotilaisuuksissa opiskelija täyttää aina Itsearviointikaavakkeen, jossa opiskelija tekee arvion tutkintotilaisuuden tehtävien onnistumisesta. Eli pedagogiset ratkaisut perustuvat monesti tutkinnon tavoitteiden ja tutkintotilaisuuden asettamiin raameihin.
2.2 Omat tavoitteet opetuksessa
Tavoitteena
itselläni on opettaa uusia
asioita opiskelijoille käyttäen parityöskentelyä, jossa parit valitaan eritavoin
(pariton/parillinen) että saadaan aikaan ryhmäytymistä ja kanssakäymistä
erilaisten opiskelijoiden kesken. Työelämässä on tultava toimeen erilaisten
ihmisten kanssa. Seuraan opiskelijoita parityöskentelyn aikana. Joskus
henkilökemiat eivät toimi ja silloin puutun asiaan ja vaihdan pareja. Ongelmat
koulussa eivät motivoi opiskelua, eikä työntekoa.
Suurimmalle
osalle opiskelijoita kouluttamani ala on täysin uusi ja on tärkeää saada
opiskelijat kiinnostumaan alasta ja aiheesta.
3 Oppijan tuntemus opetuksen suunnittelussa:
3.1 Ryhmä
Opiskelijaryhmä on NAO/EON opiskelijaryhmä. NAO=
Nuorten Aikuisten Osaamisohjelma. Tähän ryhmään kuuluvat opiskelijat, jotka
ovat iältään 20 - 30 vuotta.
ENO= Entisten Nuorten Osaamisohjelma. Tähän ryhmään
kuuluvat opiskelijat ovat 30 - 50 vuotta.
3.2 Huomioita
Kaikki opiskelijat ovat henkilöitä joilla ei ole
minkäänlaista aiempaa tutkintoa.
3.3 Havaintomenetelmät
Opiskelijat valittiin haastattelujen perusteella.
Paikalla olivat kouluttajat: Ari Kurtti, Heikki Karanne ja Tea Remahl
(opintoneuvoja) Ryhmään kuuluu kaksi opiskelijaa jotka tarvitsevat jonkin
verran eritystukea. Heidän opiskeluaan seurataan tarkemmin opintojen edetessä.
Olen ollut seuraamassa ryhmää kun Heikki on sitä
opettanut. Oppitunnilla näkyy selvästi että ryhmä on uusi ja kaikki toisilleen
vielä outoja. Työsalissa tunnelma on jo vapaampi ja suurin osa opiskelijoista
uskaltaa jo kysellä asioit. Selvästi huomaa että aikuinen, joka on hakeutunut
ja päässyt tähän koulutukseen, haluaa päästä tekemään käsillään töitä
mahdollisimman nopeasti.
3.4 Opetusmenetelmät
Opiskelumenetelmiin kuuluu perinteisesti:
teoriaopiskelua oppitunneilla luokassa ja käytännön harjoituksia koulun työsalissa.
Opiskelussa pyrin vaihtelevuuteen
motivaation ja kiinnostuksen lisäämiseksi siten että edetään pienissä osissa ja
keskustellaan jo opitusta. Opetuksessa käytän myös videotallenteita ja käytännön
esimerkkejä. Paritöitä tehtäessä
pareja vaihdellaan että saadaan aikaan kanssakäymistä. Oppitunnilla käytän
havaintoesimerkkejä jotka liittyvät aiheeseen.
4 Oman opetuksen kuvaus:
4.1 Perustiedot ja ajankohta
Paikka: Oulun Aikuiskoulutuskeskus Kotkantie 3 Oulu. Talotekniikan
opetusluokka ja työsali.
Päivämäärä:
31.3., 1.4., 2.4.
Tutkinnon osa:
Talotekniikan Perustutkinto
Putkiasentaja.
Pakollinen osa Ilmanvaihtojärjestelmien mittaus ja
tasapainotus.
Ohjaava
opettaja: Ari Kurtti p. 044 70
37 817
Ryhmää kuuluu 9 opiskelijaa, joista 7(NAO) ja 2(ENO)
4.2 Oppimiskäsitys
Opetus on aikuiskoulutusta, jossa pätevät kaikki
normaalin työelämän säännöt: Työaikojen noudattaminen, sovittujen töiden
tekeminen ja poissaoloista ilmoittaminen. Poissaoloista vaaditaan aina todistus
lääkäriltä.
4.3 Opintojakson tavoitteet
Tavoitteena on saada opiskelijoille tämä tutkinnon osa
suoritettua. Tulevaisuudessa he voivat toimia ilmanvaihtoalalla mittaus ja
säätö töissä.
4.4 Ydinsisällön jäsentäminen
|
Ammattitaito
vaatimukset
|
Ydinsisällöt
|
Opetusmenetelmät
|
Ajoitussuunnitelma
ja aikaresurssit
|
|
Mitata ja tasapainottaa iv-järjestelmä
tai sen osa noudattaen voimassa olevia iv-alan määräyksiä ja
laatuvaatimuksia.
|
Erilaisten mittaustapojen ja mittauslaitteiden
hallinta.
|
Luokassa tapahtuva opetus. (ryhmässä) Harjoittelu
LVI-työsalissa. (parityöskentely)
|
30.3.
31.3 ja 1.4
Uusi
LVI luokka
2. kerros
|
|
|
|
|
|
Luokassa
tapahtuva opetus:
ma 30.3. klo 08:00-11:00: Tutustutaan
ilmanvaihtojärjestelmiin. Teoriaopetusta ryhmänä, video tallenteet.
ma 30.3. klo 12:00- 15:00: Opetellaan
tuntemaan yleisimmät tulo- ja poistolimaventtiilit, säätöpellit, IV-piirustukset.
(parityöskentely) Havainto esimerkkejä erilaisista venttiileistä. Ryhmänä
työskentelyä
Ti 31.3. klo 08:00- 11:00:Tutustuminen
mittaus- ja säätötaulukoihin ja mittalaitteisiin. Ryhmänä työskentelyä
Ti 31.3.klo
12:00- 15:00: Opetellaan
dokumentoimaan mittauksen tulokset. (mittauspöytäkirja)
Harjoittelu
LVI-työsalissa:
Ke 1.4.klo
08:00-15:00:Harjoitellaan työpareina käytännön mittaus- ja tasapainotusta ja mittauspöytäkirjan
täyttämistä.
4.5 Arviointi
Oppilasta ja
oppimista arvioidaan monella tavalla. Ei pelkästään substanssia, vaan myös
elinikäistä oppimista, turvallisuuden huomioimista, työprosessien hallintaa,
työmenetelmien hallintaa. Opiskelijat antavat palautetta opiskelusta OPAL
palautteessa. Itse annan palautetta opiskelusta yleensä heti, jolloin asia on
vielä hyvin muistissa. Palautteen tulee olla kannustavaa silloinkin kun
opiskelu ei suju.
Lopuksi opiskelijat tekevät tutkintosuorituksen joka
arvioidaan asteikolla T1= tyydyttävä, H2= hyvä, K3= kiitettävä.
4.6 Oppilaan erityistarpeet
Opiskelijat, joilla on erityistarpeita opiskelussa,
otetaan huomioon niin että heillä on mahdollisuus tuettuun opiskeluun ja myös
Erityisopettajan käyttämiseen opiskelujen tueksi. Erityistä tukea tarvitsevien
opiskelijoiden tarpeet otetaan huomioon myös tutkintotilaisuuksia
järjestettäessä.
5 Opetusharjoittelun turvallisuus:
5.1 Riskit/ Uhat
TEHTY: Opetusharjoittelun turvallisuus on
aloitusseminaarissa aloitettuun Oppilaitoksen turvallisuus 2 op
(A040011) -
opintojaksoon sisältyvä
oppimistehtävä. Hyödynnä opintojakson opetusmateriaalia ja perehdy raporttiin Turvallisuuden edistäminen oppilaitoksissa osoitteessa
http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2013/liitteet/tr08.pdf?lang=fi
Uhkatilanteissa:
- Koulutuksen aikana mitä tahansa voi sattua.
Opiskelija voi ottaa puukon, sahan, vasaran…minkä tahansa työkalun, jolla uhata
toista opiskelijaa. Silloin täytyy mahdollisuuksien mukaan rauhoitella
opiskelijaa ja saada tilanne rauhoittumaan. Jos tämä ei onnistu, niin silloin
on saatava muut turvaan, pois tilanteesta. Näitä tilanteita ei välttämättä voi
ennakoida, mutta jos jollain opiskelijalla on esim. jotain psyykkisiä ongelmia,
on nämä otettu huomioon opiskelijan hakeutuessa koulutukseen.
-
Mitkä
ovat opetusharjoitteluun liittyvät tietoturvariskit?
Opetusharjoittelussa käytettävä
materiaali on koulutukseen liittyvää kirjallisuutta ja näin siis julkista
tietoa.
Oppituntien välillä tärkeitä tietoja
ei voi, eikä saa jättää näkyville, eikä millään tavalla saataville. Taukojen
ajaksi luokkahuone lukitaan, ettei kukaan asiaan kuulumaton pääse sinne.
Työkalujen käytöstä:
Kouluun on
tulossa uusi käytäntö, jossa jokainen koulutusala luetteloi kaikki käyttämänsä
laitteet ja työkalut. Opiskelijat perehdytetään ja opastetaan niiden käyttöön henkilökohtaisesti
niin että opiskelija osaa niitä käyttää turvallisesti ja oikein, sekä osaa
tunnistaa niiden käyttöön liittyvät mahdolliset vaaratekijät. Jokainen
vahvistaa käytön opastuksen omalla allekirjoituksellaan. Tämä käytäntö on ollut
LVI- koulutuksissa jo aiemmin tapana, mutta ennen ei ole vaadittu
allekirjoitusta.
Tällä uudella
käytännöllä turvataan niin opiskelijoiden kuin kouluttajienkin oikeusturvaa.
|
Riskitekijät/
vaarat
|
Niiden
ehkäiseminen
|
|
Työsalissa
työskentely
|
Henkilökohtainen suojavarustus. (näkö,
kuulo, hengitys) Turvallisuuskortit
|
|
Työmaa
olosuhteet
|
Henkilökohtainen suojavarustus. (näkö,
kuulo, hengitys) Turvallisuuskortit, työmaaperehdytys
|
Turvallisuusasiakirjat
6 Lähdeluettelo:
-Talotekniikan perustutkinto 2010, Ilmanvaihtoasennuksen
osaamisala, ilmanvaihtoasentaja.
-ALVAR- tutkintomateriaali.IV- mittaus ja tasapainotus.
-Blogi Ari Kurtti
-OAKK käsis
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti