Sivut

Opetusharjoittelun ydinsuunnitelma



Ydinsuunnitelma




Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opiskelija: Ari Kurtti
Sähköposti: ari.kurtti@oakk.fi
Puhelin: 044 70 37 817
Oppilaitoksen ohjaava opettaja: Arto Tenno
Sähköposti: arto.tenno@oakk.fi
Puhelin: 044 70 37 874
AMOK:n harjoittelun tuutor: Tiiu Tenno
Sähköposti:tiiu.tenno@oamk.fi



Sisällysluettelo



1 Oppilaitoksen toimintaympäristö ja yhteystiedot:


OAKK:n yhteystiedot
Oulun Aikuiskoulutuskeskus Oy
Kotkantie 3
90250 Oulu

1.1 OAKK. n arvot ja arviointi

Toimintaa ohjaa arvopohja joka toimii samalla arvioinnin pohjana: Asiakaslähtöisyydestä, oikeudenmukaisuudesta, avoimuudesta, tavoitteellisuudesta ja vastuullisuudesta. Asiakaslähtöisyys tarkoittaa elinikäiseen oppimiseen kannustamista ja oppimisen henkilökohtaisuuden kunnioittamista.  Vastuullisuus ja oikeudenmukaisuus tarkoittavat sitä, että arviointia ohjaa oikeudenmukaisuus ja yhdenvertaisuus. Avoimuus merkitsee luottamuksellisen ja kehittävän ilmapiirin luomista edistämällä tiedottavaa ja vuorovaikutteista toimintaa.

1.2 Tutkintosuorituksen arviointi laadun varmistajana

Näyttötutkintosuorituksen arviointi tuottaa tietoa tutkinnon suorittajan osaamisen tasosta. Oppilaitoksemme tutkinnon järjestäjänä kerää systemaattisesti tietoa tuloksistaan oman toimintansa kehittämiseksi. Seurattavia tuloksia ovat muun muassa osaamisen arvioinnista, näyttötutkintojen tutkintotilaisuuksista ja työelämältä saatu arviointitieto. Tämän tiedon pohjalta kehitämme mm. opetusta, jotta osaaminen vastaisi paremmin tutkinnon ammattitaitovaatimuksia ja tavoitteita.  Meillä käytössä olevat AIPAL- OPAL palautejärjestelmät ovat tärkeä tietolähde koulutuksen ja näyttötutkintotoiminnan laadun seurannassa sekä näyttötutkintojärjestelmän kehittämisessä
Oulun Aikuiskoulutuskeskus on ollut mukana aikuisten näyttötutkintotoiminnassa vuodesta 1996 alkaen, jolloin oppilaitoksessa suoritettiin ensimmäiset näyttötutkinnot. Kaikkiaan vuosien 1996 - 2012 aikana on OAKK:ssa suoritettu yhteensä 7 742 näyttötutkintoa. Vuonna 2013 OAKK:lla oli järjestämissopimus yhdeksään perustutkintoon, 37 ammattitutkintoon ja 11 erikoisammattitutkintoon.

1.3 Opetussuunnitelma

Tutkintoon johtavissa koulutuksissa tutkinnon perusteissa määritellään ammattitaitovaatimukset, jotka ohjaavat koulutusta kunkin koulutustason mukaisesti. Ammattitaito vaatimukset määritellään Talotekniikan perustutkinto/ tutkinnonperusteet.

1.4 Organisaatio ja työympäristö

Tiimiä johtaa koulutuspäällikkö Tuomo Tornberg, hän toimii myös lähiesimiehenä.
Erityisvahvuutena tiimin kouluttajilla on vahva työkokemus omilta aloilta.
Oppimisympäristöt on toteutettu niin että niissä päästään tekemään käytännön harjoituksia.
Koulussa on ajanmukaiset työtilat ja laitteet koulutusta varten.

2 Tutkiva työote opetusharjoittelussa

2.1 Oma oppimiskäsitys pedagogisten ratkaisujen pohjana



Koulutan aikuisia ihmisiä ja tapanani on antaa opiskelijalle aikaa sisäistää ja pohdiskella asioita rauhassa kotona ja koulussa. Pyrin auttamaan opiskelijaa opiskeluissa pyytämällä palauttamaan mieleen ja aiemmin opittua asiaa. Asian ymmärtäminen, miksi jokin asia menee vaatimusten mukaisesti ja oikein ja miten opiskeltavaa asiaa voisi soveltaa jatkossa. Työsalissa oltaessa tämän huomaa usein, ei tarvitse kuin jokin sana- tai lauseviittaus edelliseen kertaan niin työ alkaa edetä.
Koulutuksissa, työsalissa tai asennuspaikalla pidän huolen että jokainen opiskelija on asiassa mukana aktiivisesti. Koulun teoriatunneilla käsiteltyjä asioita tehdään käytännössä työpaikalla. Ongelmatilanteissa laitan opiskelijat usein miettimään ratkaisua ongelmaan. Tätä tehdään ryhmänä tai yksilönä. Tärkeintä on että opiskelija löytää ratkaisun ongelmaan. Se että opiskelija oivaltaa tai huomaa soveltaa jotain aiemmin puhuttua asiaa on usein jo ratkaise asiassa.
Tutkintotilaisuuksissa opiskelija täyttää aina Itsearviointikaavakkeen, jossa opiskelija tekee arvion tutkintotilaisuuden tehtävien onnistumisesta. Eli pedagogiset ratkaisut perustuvat monesti tutkinnon tavoitteiden ja tutkintotilaisuuden asettamiin raameihin.

2.2 Omat tavoitteet opetuksessa

Tavoitteena itselläni on opettaa uusia asioita opiskelijoille käyttäen parityöskentelyä, jossa parit valitaan eritavoin (pariton/parillinen) että saadaan aikaan ryhmäytymistä ja kanssakäymistä erilaisten opiskelijoiden kesken. Työelämässä on tultava toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Seuraan opiskelijoita parityöskentelyn aikana. Joskus henkilökemiat eivät toimi ja silloin puutun asiaan ja vaihdan pareja. Ongelmat koulussa eivät motivoi opiskelua, eikä työntekoa.
Suurimmalle osalle opiskelijoita kouluttamani ala on täysin uusi ja on tärkeää saada opiskelijat kiinnostumaan alasta ja aiheesta. 



3 Oppijan tuntemus opetuksen suunnittelussa:

3.1 Ryhmä

Opiskelijaryhmä on NAO/EON opiskelijaryhmä. NAO= Nuorten Aikuisten Osaamisohjelma. Tähän ryhmään kuuluvat opiskelijat, jotka ovat iältään 20 - 30 vuotta.
ENO= Entisten Nuorten Osaamisohjelma. Tähän ryhmään kuuluvat opiskelijat ovat 30 - 50 vuotta.

3.2 Huomioita

Kaikki opiskelijat ovat henkilöitä joilla ei ole minkäänlaista aiempaa tutkintoa.

3.3 Havaintomenetelmät

Opiskelijat valittiin haastattelujen perusteella. Paikalla olivat kouluttajat: Ari Kurtti, Heikki Karanne ja Tea Remahl (opintoneuvoja) Ryhmään kuuluu kaksi opiskelijaa jotka tarvitsevat jonkin verran eritystukea. Heidän opiskeluaan seurataan tarkemmin opintojen edetessä.
Olen ollut seuraamassa ryhmää kun Heikki on sitä opettanut. Oppitunnilla näkyy selvästi että ryhmä on uusi ja kaikki toisilleen vielä outoja. Työsalissa tunnelma on jo vapaampi ja suurin osa opiskelijoista uskaltaa jo kysellä asioit. Selvästi huomaa että aikuinen, joka on hakeutunut ja päässyt tähän koulutukseen, haluaa päästä tekemään käsillään töitä mahdollisimman nopeasti.

3.4 Opetusmenetelmät

Opiskelumenetelmiin kuuluu perinteisesti: teoriaopiskelua oppitunneilla luokassa ja käytännön harjoituksia koulun työsalissa.
Opiskelussa pyrin vaihtelevuuteen motivaation ja kiinnostuksen lisäämiseksi siten että edetään pienissä osissa ja keskustellaan jo opitusta. Opetuksessa käytän myös videotallenteita ja käytännön esimerkkejä. Paritöitä tehtäessä pareja vaihdellaan että saadaan aikaan kanssakäymistä. Oppitunnilla käytän havaintoesimerkkejä jotka liittyvät aiheeseen.

4 Oman opetuksen kuvaus:

4.1 Perustiedot ja ajankohta

Paikka: Oulun Aikuiskoulutuskeskus Kotkantie 3 Oulu. Talotekniikan opetusluokka ja työsali.
Päivämäärä: 31.3., 1.4., 2.4.
Tutkinnon osa: Talotekniikan Perustutkinto Putkiasentaja.
Pakollinen osa Ilmanvaihtojärjestelmien mittaus ja tasapainotus.
Ohjaava opettaja: Ari Kurtti p. 044 70 37 817
Ryhmää kuuluu 9 opiskelijaa, joista 7(NAO) ja 2(ENO)

4.2 Oppimiskäsitys

Opetus on aikuiskoulutusta, jossa pätevät kaikki normaalin työelämän säännöt: Työaikojen noudattaminen, sovittujen töiden tekeminen ja poissaoloista ilmoittaminen. Poissaoloista vaaditaan aina todistus lääkäriltä.

4.3 Opintojakson tavoitteet

Tavoitteena on saada opiskelijoille tämä tutkinnon osa suoritettua. Tulevaisuudessa he voivat toimia ilmanvaihtoalalla mittaus ja säätö töissä.



4.4 Ydinsisällön jäsentäminen


Ammattitaito vaatimukset
Ydinsisällöt
Opetusmenetelmät
Ajoitussuunnitelma ja aikaresurssit
Mitata ja tasapainottaa iv-järjestelmä tai sen osa noudattaen voimassa olevia iv-alan määräyksiä ja laatuvaatimuksia.
Erilaisten mittaustapojen ja mittauslaitteiden hallinta.
Luokassa tapahtuva opetus. (ryhmässä) Harjoittelu LVI-työsalissa. (parityöskentely)
30.3. 31.3 ja 1.4

Uusi LVI luokka
2. kerros




Luokassa tapahtuva opetus:
 ma 30.3. klo 08:00-11:00: Tutustutaan ilmanvaihtojärjestelmiin. Teoriaopetusta ryhmänä, video tallenteet.
 ma 30.3. klo 12:00- 15:00: Opetellaan tuntemaan yleisimmät tulo- ja poistolimaventtiilit, säätöpellit, IV-piirustukset. (parityöskentely) Havainto esimerkkejä erilaisista venttiileistä. Ryhmänä työskentelyä
 Ti 31.3. klo 08:00- 11:00:Tutustuminen mittaus- ja säätötaulukoihin ja mittalaitteisiin. Ryhmänä työskentelyä
Ti 31.3.klo 12:00- 15:00: Opetellaan dokumentoimaan mittauksen tulokset. (mittauspöytäkirja)
 Harjoittelu LVI-työsalissa:
Ke 1.4.klo 08:00-15:00:Harjoitellaan työpareina käytännön mittaus- ja tasapainotusta ja mittauspöytäkirjan täyttämistä.



4.5 Arviointi

 Oppilasta ja oppimista arvioidaan monella tavalla. Ei pelkästään substanssia, vaan myös elinikäistä oppimista, turvallisuuden huomioimista, työprosessien hallintaa, työmenetelmien hallintaa. Opiskelijat antavat palautetta opiskelusta OPAL palautteessa. Itse annan palautetta opiskelusta yleensä heti, jolloin asia on vielä hyvin muistissa. Palautteen tulee olla kannustavaa silloinkin kun opiskelu ei suju.
Lopuksi opiskelijat tekevät tutkintosuorituksen joka arvioidaan asteikolla T1= tyydyttävä, H2= hyvä, K3= kiitettävä.


4.6 Oppilaan erityistarpeet

Opiskelijat, joilla on erityistarpeita opiskelussa, otetaan huomioon niin että heillä on mahdollisuus tuettuun opiskeluun ja myös Erityisopettajan käyttämiseen opiskelujen tueksi. Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden tarpeet otetaan huomioon myös tutkintotilaisuuksia järjestettäessä.


5 Opetusharjoittelun turvallisuus:

5.1 Riskit/ Uhat

TEHTY: Opetusharjoittelun turvallisuus on aloitusseminaarissa aloitettuun Oppilaitoksen turvallisuus 2 op (A040011) - opintojaksoon sisältyvä oppimistehtävä. Hyödynnä opintojakson opetusmateriaalia ja perehdy raporttiin Turvallisuuden edistäminen oppilaitoksissa osoitteessa http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2013/liitteet/tr08.pdf?lang=fi
Uhkatilanteissa:
-    Koulutuksen aikana mitä tahansa voi sattua. Opiskelija voi ottaa puukon, sahan, vasaran…minkä tahansa työkalun, jolla uhata toista opiskelijaa. Silloin täytyy mahdollisuuksien mukaan rauhoitella opiskelijaa ja saada tilanne rauhoittumaan. Jos tämä ei onnistu, niin silloin on saatava muut turvaan, pois tilanteesta. Näitä tilanteita ei välttämättä voi ennakoida, mutta jos jollain opiskelijalla on esim. jotain psyykkisiä ongelmia, on nämä otettu huomioon opiskelijan hakeutuessa koulutukseen.

-       Mitkä ovat opetusharjoitteluun liittyvät tietoturvariskit?
Opetusharjoittelussa käytettävä materiaali on koulutukseen liittyvää kirjallisuutta ja näin siis julkista tietoa.
Oppituntien välillä tärkeitä tietoja ei voi, eikä saa jättää näkyville, eikä millään tavalla saataville. Taukojen ajaksi luokkahuone lukitaan, ettei kukaan asiaan kuulumaton pääse sinne.
Työkalujen käytöstä:
Kouluun on tulossa uusi käytäntö, jossa jokainen koulutusala luetteloi kaikki käyttämänsä laitteet ja työkalut. Opiskelijat perehdytetään ja opastetaan niiden käyttöön henkilökohtaisesti niin että opiskelija osaa niitä käyttää turvallisesti ja oikein, sekä osaa tunnistaa niiden käyttöön liittyvät mahdolliset vaaratekijät. Jokainen vahvistaa käytön opastuksen omalla allekirjoituksellaan. Tämä käytäntö on ollut LVI- koulutuksissa jo aiemmin tapana, mutta ennen ei ole vaadittu allekirjoitusta.
Tällä uudella käytännöllä turvataan niin opiskelijoiden kuin kouluttajienkin oikeusturvaa.



Riskitekijät/ vaarat
Niiden ehkäiseminen
Työsalissa työskentely
Henkilökohtainen suojavarustus. (näkö, kuulo, hengitys) Turvallisuuskortit
Työmaa olosuhteet
Henkilökohtainen suojavarustus. (näkö, kuulo, hengitys) Turvallisuuskortit, työmaaperehdytys


Turvallisuusasiakirjat




6 Lähdeluettelo:

-Talotekniikan perustutkinto 2010, Ilmanvaihtoasennuksen osaamisala, ilmanvaihtoasentaja.
-ALVAR- tutkintomateriaali.IV- mittaus ja tasapainotus.
-Blogi Ari Kurtti
-OAKK käsis



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti